Vlucht vertraagd - wat te doen ?

1 juli 2015

Vliegen is toegankelijker dan ooit. Velen kiezen vandaag voor een vliegvakantie en betalen vaak maar een fractie van wat een vlucht vroeger kostte. Dat brengt meer luchtverkeer met zich mee, en ook vertragingen. Grote drukte op de luchthaven, slecht weer, een technische panne, …

Schadevergoedingen geregeld door Europa
Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om een schadevergoeding te betalen aan de reizigers (behalve in geval van overmacht). Dat is wettelijk geregeld in de Europese Verordening 2004/261 van 11 februari 2004. Loopt de vertraging op tot 3 uur of meer? Dan heeft de reiziger recht op een schadevergoeding van 250 euro tot 600 euro, afhankelijk van de afstand. 

36 uur vertraging, 600 euro schadevergoeding
Onlangs vernamen we dat een vlucht van Jetair met maar liefst 36 uur vertraagd was. En ook dat de luchtvaartmaatschappij zijn verantwoordelijkheid nam: de reizigers kregen elk een schadevergoeding van 600 euro voor de verloren tijd en het ongemak.

Claim it!
Niet alle luchtvaartmaatschappijen komen spontaan met een schadevergoeding voor hun passagiers als een vlucht vertraging heeft. Sommige rechtsbijstandsverzekeringen helpen u hiermee. En in andere gevallen verwijzen wij u door naar gespecialiseerde organisaties claimit.be en vlucht-vertraagd.be. Zij recupereren schadevergoedingen voor vertraagde vluchten. Bovendien werken ze via het no cure, no pay systeem. Lukt het niet om een schadevergoeding te bekomen, dan betaalt de reiziger ook niets.

(bron: LAR rechtsbijstand)